Haastatteluaineistoa lähestytään tarinallisuuden kautta. Samalla kun haastateltavat kertovat tiestään Nokialla ja sieltä pois, he käsittelevät irtisanomiseen liittyviä tunteita ja luovat omaa tarinaansa.
Norman K. Denzin käyttää elämäkerrallisten tarinoiden tulkinnassa epifanian (”kirkastuksen”) käsitettä. Kyseessä ovat kulloisenkin tarinan tihentymiskohdat, kertojan kokemat merkitykselliset ydinkohdat. Olennaista on, että nämä hetket saavat kuvauksensa nimenomaan ne henkilökohtaisesti kokeneiden henkilöiden näkökulmasta[1]
Norman K. Denzin käyttää elämäkerrallisten tarinoiden tulkinnassa epifanian (”kirkastuksen”) käsitettä. Kyseessä ovat kulloisenkin tarinan tihentymiskohdat, kertojan kokemat merkitykselliset ydinkohdat. Olennaista on, että nämä hetket saavat kuvauksensa nimenomaan ne henkilökohtaisesti kokeneiden henkilöiden näkökulmasta[1]
Kun pienemmät epifaniat ketjuuntuvat ja kasautuvat, ne johtavat suureen epifaniaan. Suuri epifania, omakohtaisen oivalluksen hetki, muuttaa käänteentekevästi tarinan kulun.
Haluankin pois
Tarina on aina tapahtumien subjektiivinen kuvaus. Kertomishetkellä tarina on kertojalleen tosi ja paikkansapitävä. Ajan myötä tarinan ydinkohdat voivat muuttua ja eri kohdat nousevat muita tärkeimmiksi.
Esitettyjen havaintojen, tarinoiden tai yksittäisten lauseiden perusteella ei voi tehdä johtopäätöksiä kaikista nokialaisista, nokialaisista yleensä. Nokia-työuria ja ‑kokemuksia on kymmeniä tuhansia. Tässä blogissa niistä on esitelty kymmenen.
Vahvaa symboliikkaa: kännykät kieltävä kyltti TE-toimistossa |
__________
[Hyvärinen 2006]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti